11 juli 2007

Sommarpyssel

Här kommer lite tips på vad man kan göra med tomma glasburkar. Ljuslyktor är ju en "gammal klassiker". Så här ser mina ut: Små glasburkar, lite ståltråd, vita dekorationsstenar, ett ljus åsså vips....en glaslykta. Efter att ha virat rund ståltråden blev det en så lång stump över, så jag grejsade ihop en fjäril. Inte världens snyggaste kanske, men jag tyckte det blev fint. Lite egen design sådär... Observera den blåa himlen på den första bilden! Nej, det är inte fotoredigerat.... Idag sken äntligen solen efter allt regnande....sååå skönt!

Mitt andra tips är att ta en liten bit spets, eller som i mitt fall en gammal duk (liten) som man sätter fast på locket med ett gummiband. Sedan limmar man på (eller knyter) ett band runt.

Slutligen lite trädgårdbilder. Rädisorna kommer med en rasande fart medans morötterna är lite trögare. Skyltarna är köpt på Village. Favorit just nu är ändå lavendeln...
Kram på er alla som läser min blogg och hoppas att solen skiner även hos Dig!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj...man blir så pysselnödig! Men nu har jag semester!!...så nu ska jag ta mig tid att pyssla till det lite hemtrevligt här. Skulle behöva lite bra tips! Min fantasi lixom finns inte. Hit med tipsen bara!! Ha det bra!

Ann-Sofi sa...

hej!

söta lyktor(: jag har oxå gjort lite lyktor kolla in hos mig får du se(:

fin blogg du har!

Mvh ann-sofi.

Anonym sa...

Pressa blommor är kul, nu när det finns så mycket fint! Pressa massor och gör en kollage-tavla av dom som blev bäst. Glöm inte att ta med gräs... och lingon och blåbärsris. Ett litet arrangemang på snygg bakgrund, passepartout, glas och ram... så hänger sommaren med hela vintern.

Nygammalt sa...

Jag håller också på och pysslar med glasburkar, ska visa upp lite senare. Finns ju så mycket att göra med dem. Men nu har jag slut på glasburkar hemma att pyssla med ;)

Anonym sa...

...jaha L... nu har du väckt en sovande björn!
Här kommer mitt mest bästa och praktiska tips! ...och har du barn som producerar massor med pyssel bör du höra upp nu.
Hitta en kraftig och yvig gren (avverkning eller gå ut i skogen...) med många sidogrenar. Såga av där stammen är mellan 5-7 cm i diameter. Såga av topparna lite ojämnt (höjd?.. typ fönsterhöjd). Topparna bör vara i alla fall 1 cm i diameter. Skala bort blad, men behåll så många "utstickare" som möjligt (minsta "knöl" kommer sen att visa sig värdefull). Skala inte bort barken eller mossan. Naja fast den så att det ser ut som att den växer ut ur fönsterbrädan. Helt plötsligt har du julgran, påskris, midsommarstång och haloweenträd med en gång. Här går att hänga ALLT efter säsong! Små julkulor, hemmagjorda snöflingor (metalltråd och pärlor), alla barnens SMÅ kreationer... och som pricken på I:et.. en diskret ljusslinga. Påskfjädrar och ägg till påsk... gul-blåa små rosetter till midsommar. Bara fantasin sätter gränser... :-)
(...oj... va långt det blev..)

Granne med Selma sa...

hej goa bloggkompis!
Vad gulligt du skrivit om alla bloggar på sidan om här. Antingen är det alldeles nytt eller så har jag varit så fokuserad på dina inlägg att jag missat det förut. Jag tackar ödmjukast för dina fina ord om min blogg och önskar dig en alltigenom underbar helg!
Kram

Marie sa...

Söta lyktor du har gjort.

Vad fint du har skrivit om dina bloggvänner på höger kanten. Tack för att jag får vara en av dem.

Ha det bra.
Kram Marie

Birgittas minnen sa...

Snygg fjäril av ståltråd, passar bra till burken. Men burken med spetsduk över, är den bara till förvaring av värmeljus eller hur är det tänkt?

Lena sa...

Birgitta: Givetvis kan man förvara vad man vill i burkarna. Just för tillfället har jag värmeljus i dom.

Anonym sa...

Tack för senast!
Maten var jättegod och du har det så fint i din underbara kåk. Man blir helt inredningsgalen!!!
Jag vill ha hus NU!!

Stina sa...

Jättemysigt. Kram

Skatan sa...

Fina saker du visar upp! Jag gillar särskilt dina ljuskoppar : ) Ha en fin kväll!

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilka fina bilder och härlig inspiration!! Burkarna blev verkligen fina, ngt att ta efter...
Mari.

Anonym sa...

Du...ingen träning i kväll heller, för mig. Jag kommer befinna mig på födelsedagskalas i Skedlo.

Ses vi nästa måndag kanske?

Granne med Selma sa...

Ville bara kika in och önska trevlig helg!

Livet på kyrkstigen sa...

Hej, det var längesen jag varit ute i bloggvärlden. Vad duktig du är blev ju jättefint med lyktorna. Hoppas du har en skön sommar. Kram